Legújabb tartalom
- Ők vihették haza a Színházi Kritikusok Díját 2025-ben
- Ínycsiklandó koreai ételek, amelyek bármikor feldobnak
- Kürtőskalács ünnepe az Állatkertben – jön a 12. Kürtőskalács Fesztivál!
- Kim Go Eun és Park Ji Hyun közös pillanatai a Netflix új sorozatában, a You and Everything Else-ben
- Pamkutya első élő koncertje az MVM Dome-ban
- BTS: Jin különleges ajándékkal lepte meg RM-et születésnapjá
- Harmadszor nyílik meg a Budapest Contemporary a Bálnában
- 82MAJOR Japánban hódít, októberben újra visszatérnek
- Miért nem vesz részt a Magyar Színházi Társaság az országos színházi évadnyitón?
- „Örökké emlékezzenek ránk” – telt házas koncerttel hódított Manilában a feltörekvő fiúcsapat, AHOF
Kulcsszavak
Ők vihették haza a Színházi Kritikusok Díját 2025-ben

Ők vihették haza a Színházi Kritikusok Díját 2025-ben
Idén 46. alkalommal adták át a Színikritikusok Díját, amely a 2024/2025-ös évad legkiemelkedőbb teljesítményeit ismeri el. A gálán számos kőszínház, független társulat és határon túli alkotó is elismerésben részesült – a legtöbb díjat az Örkény István Színház művészei és produkciói kapták.
K-drámák új korszakban? Vagy csak ismerős toposzok új ruhában?

Az utóbbi években a K-drámák látványos átalakuláson mentek keresztül – vagy legalábbis így tűnik első pillantásra. A friss sorozatok egyre gyakrabban rukkolnak elő merész, szokatlan ötletekkel. Gondoljunk csak a nemrég bemutatott The Potato Lab című drámára, amely egy vidéki burgonyakutató intézet mindennapjait helyezi a középpontba, vagy a Chicken Nugget-re, ahol a főhősnő egy baleset folytán csirkenuggetté változik. A kérdés viszont adott: valóban új korszak köszöntött be a koreai sorozatok világában, vagy csak kreatív marketing próbálja frissnek feltüntetni a jól ismert sémákat?
A K-drámaipar történetében nem ritka, hogy egy-egy sikeres sorozat lavinát indít el: a Descendants of the Sun után hirtelen katonai témájú drámák tömege lepte el a képernyőket, míg a What’s Wrong With Secretary Kim? sikere után sorra jelentek meg az irodai románcokat feldolgozó történetek. Az igazi változás talán nem is a témákban, hanem azok árnyaltabb, tudatosabb feldolgozásában rejlik.
Különösen szembetűnő a női karakterek fejlődése. A naiv, türelmes hősnő helyét mára olyan szereplők vették át, mint Oh Soo Ah a Undercover High Schooler-ből, aki nemcsak eszével, de harcművészetben is jeleskedik, vagy Lee tanárnő a Study Group-ból, aki nem hajlandó passzívan szemlélni, ha diákjait veszély fenyegeti. Ezek a karakterek nemcsak erősek, hanem erkölcsileg árnyaltabbak is, ami élénk vitákat gerjeszt a rajongók között.
A romantikus szálak is új megvilágításba kerültek. Egyre több sorozat hangsúlyozza a nyílt kommunikációt és a kölcsönös beleegyezés fontosságát. A My Liberation Notes például a párkapcsolati célok megbeszélését állítja középpontba, míg a Chicken Nugget még egy abszurd alaptörténet mellett is képes komolyan venni a határok és érzések kérdését.
Még a klasszikus helyszínek – irodák, kórházak – is új funkciót kaptak: már nem csak háttérként szolgálnak, hanem a társadalmi hierarchiák és a munkakultúra kritikájának eszközei is. A The Potato Lab például a város–vidék ellentétet jeleníti meg, míg a Queenmaker politikai játszmákon keresztül mutatja be a női mentorálás és hatalomépítés jelentőségét.
Tehát mit is látunk valójában? Egy teljesen új történetmesélési korszakot vagy csupán a jól ismert toposzok modernizált, társadalmilag érzékeny változatait? Talán egy kicsit mindkettőt. Az örökzöld témák – gyermekkori barátságokból szövődő szerelmek, gazdag fiú–szegény lány párosítás – új, mélyebb tartalommal, élesebb párbeszédekkel és a 2025-ös nézői elvárásokhoz igazított szemlélettel térnek vissza.
És talán pont ez a K-drámák igazi ereje: képesek a klasszikus elemeket újrafogalmazni úgy, hogy az ne csak ismerős legyen, de újra és újra meg is lepjen minket.
(AllKpop)